شنبه 1395/11/2 - 9 : 23
مشخصات امام جمعه
محمدرضا ناصری
محمدرضا ناصری
یزد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/10/24
اقتصاد مقاومتی ضامن حفظ عزت ایران در برابر استکبار جهانی است

خطبه اول:

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ   

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَ المُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَنَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ، نَستَعینُهُ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ وَ نُؤمِنُ بِهِ و نَستَغفِرُهُ ثُمَّ نُصَلَّی و َنُسَلِّمُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبیِّنَا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبنَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیةِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَاَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداهُ.

اللّهُمَّ عَجِلّ فَرَجَهُ سَهِّل مَخرَجَه.

 سفارش به تقوی

در خطبه اول؛ خودم و شما را به تقوی و پرهیز از گناه سفارش می کنم.

قالَ اللهُ تبارکَ وتَعالی فی مُحَکمِ کِتابِهِ:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ (1)

قال امیرالمومنین علیه السلام : فانّي اُوصِيكمُ بِتَقوَى اللّه فيما أنتم عنه مَسئُولوُن و إليه‏ تَصيرون‏ فانّ اللّه تعالى يقول: كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ، و يقول: وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ و إليه المصير»، و يقول: فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ‏ (2)

 در سفارشم به تقوی جملاتی را از امیرالمؤمنین (علیه السلام) که در ضمن نامه ای که امیرالمؤمنین (علیه السلام) به محمد بن ابی ابکر نوشتند. محمد ابن ابی ابکر از امام خواست تا توصیه ای بکنند در زمانی که او والی مصر بود حضرت نامه ای نوشتند، سفارشاتی کردند چون او والی مصر و استاندار امیرالمؤمنین (علیه السلام)بود.

بالاخره از مسئولین نظام بود سفارشی که امام(علیه السلام) به ابی ابن ابی بکر فرمودند: که حالا در مورد محمد ابن ابی بکر یک اشاره ای می کنم در خطبه ی دوم فرمودند: فانّي اُوصيكُم بِتَقوَى اللّه سفارش می کنم شما را که تقوی پیشه کنید. فيما أنتم عنه مَسئُولوُن در آن چیزهایی که فردا از شما سوال می شود و باید پاسخش بدهید و إليه‏ تَصيرون‏ همه در میروید زیرا فانّ اللّه تعالى يقول: خدا می فرماید: كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ، هر نفسی هر انسانی در مقابل آن چیزی که عمل می کند نفسش در گرو آن است .نفس انسان گروعمل انسان است که هر چه عمل انسان؛ که اگرخدای ناکرده عمل انسان بد باشد، نفس خود را گرفتار می کند،  اگر عمل انسان خوب باشد خود نفس را رها می کند و به او رشد می دهد.

 بعد در سوره ی ال عمران است ۲۸ می فرماید: يُحَذِّرُكُمُ‏ اللَّهُ‏ نَفْسَهُ‏ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ خدای متعال شما را برحذر می دارد از این که هوای نفس و گرفتار هوای نفس دنیا  نشوید. وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ زیرا شما مسیرتان به سوی خداست.

بعد می فرماید: فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ‏ باز می فرماید خدای متعال آیاتی که امیرالمومنین بیان می کند که می خوانم برای شما قسم به پروردگارت این را بدان وَلَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِين‏ همه مورد سوال قرار میگیرید چه مسئول و چه غیر مسئول چه عالی و چه دانی چه عالم و چه غیر عالم، همه مورد سوال پروردگار قرار می گیرید. سوره حجر ایه ۹۲ است که فرمود: عَمَّا كانُوا يَعْمَلُون‏ از این چیزهایی که شما عمل می کنید. و اعلموا عباد اللّه أنّ اللّه عزّ و جلّ سائلكم (2) بندگان خدا این را بدانید که خداوند متعال خداوند عزوجل سائلکم از شما سوال خواهد کرد. عن الصغير من أعمالكم و الكبير (22) از کارهای کوچک و بزرگ وکردار بزرگ شما سوال می کند. مسئولین خیلی مهم تر و همه ی مردم مسئولند فان يعذّب فنحن أظلم،(2) اگر خدا ما را عذاب کند برای خاطر اعمال ماست و ظلم ما به نفسمان است و و إن يعف فهو أرحم الرّاحمين‏(2) اگر عفو بکند او ارحم الراحمین است نمی دانیم چه می شود؟ نمی دانیم؟ در کارهای که انجام می دهیم حرفهایی که می زنیم. باید پاسخ همه این سوالات را داشته باشیم.

 يا عباد اللّه إنّ أقرب ما يكون العبد إلى المغفرة و الرحمة حين يعمل للّه بطاعته‏(2) بهترین درجات بهترین چیزی که شما را به قرب خدا می رساند ای بندگان خدا ان اقرب ما یکون العبد الی المغفره ان چیزی که انسان را به سوی مغفرت خدا و رحمت خدا نزدیک می کند حین یعمل بطاعته ان زمانی است که عمل می کنید کارتان برای خدا  و طاعت خدا باشد در مسیر حق باشد و برای رضای خدا باشد. و بنصحه في التوبة (22) با کسانی که در مسیر توبه قرار می گیرند و شما مردم را نصیحت بکنید. عليكم بتقوى اللّه‏ (2) برشما باد که تقوی پیشه کنی.

 عليكم بتقوى اللّه فانها تجمع الخير و لا خير غيرها و يدرك بها من الخير ما لا يدرك بغيرها(2) بر شما باد تقوی داشته باشیم از غیر خدا پرهیز کنیم. خدا را در نظر داشته باشیم. در اعمال و کردارمان رضایت خدا را در نظر بگیریم در هر گفتاری در هر کرداری در هر عملی وارد نشویم که گناه باشد و معصیت زیرا تقوی شما را نگه می دارد. تقوی مجموعه ی خیر را در شما جمع می کند که چیزدیگری غیر از تقوی نمی تواند جلب منفعت برای شما بکند. و یدرک بها الخیر به وسیله تقوی شما خیر را درک میک نید و خوبیها را درک می کنید و عنایت خدا را درک می کنید ما لا يدرك بغيرها من خير الدنيا و الاخرة (22) شما بوسیله تقوی از خیر  دنیاو اخرت درک می کنید در حالی که از غیر خدا چیزی غیر از خسارت و خسران گیرتان نمی آید.

خدای ما در مقام متقین قرار بده. و به ما توفیق تقوا و عمل صالح عنایت کن. عمل ما را به گونه ای قرار بده که روز ثیامت بتوانیم پاسخگوی آن باشیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه: بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

 

خطبه دوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ و صَلی اللّهُ عَلی سَیِّدنا ونَبیِّنا اَبی القاسمِ المُصطَفی مُحمّدٍ (صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) و عَلی عَلیٍّ اَمیرِ المؤمنینَ و عَلی فاطمهَ سَیدهِ نساءِ العالمینَ وعَلی الحَسنِ والحُسینِ سَیدی شَبابِ اَهلِ الجَّنهِ وعَلیِّ بنِ الحُسَینِ ومحمدِ بنِ علیٍّ وجعفرِبنِ مُحمدٍ ومُوسَی بنِ جَعفرٍ و عَلیِّ بنِ مُوسَی و مُحَمَّدِبنِ عَلیٍّ وَعَلیِّ بنِ محمَّدٍ والحَسَنِ بنِ عَلیٍّ وَمَولانا صاحبَ الزَّمان(عجَّلَ الله تعالی فرجه) اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وعَلَیهِم بِأَفضَلِ صَلَواتِک وَ بارِک عَلَیهِم بِأَفضَلِ بَرِکاتِک.

سفارش به تقوی

در خطبه ی دومم خودم و شما را به تقوی الهی و پرهیز و کناه و مراقبت از اعمال و کردارمان سفارش می کنم.

چند نکته را تذکر می دهم.

گرامیداشت نوزده دی و قیام مردم قم و فرمایشات رهبری (حفظه الله) در شناخت و توطئه های دشمن.

  نکته اول: که بگویم نکاتی است ازصحبتهای مقام معظم رهبری (حفظه الله) در اجتماعی که با مردم قم ؛ به مناسبت نوزده دی مردم قم داشتند. ۱۹ دی ۵۶ می دانید ۵۶ سالی بود که یکی ازروزنامه ها نامه ای توهین آمیز علیه امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) نوشتند و مردم قیام کردند .  مردم قم به همان مناسبت ملاقاتی با رهبری(حفظه الله) داشتند ایشان در بحث هایشان به چهارتوصیه و چهار مطلب مهم اشاره کردند. به خیلی از مسائل اشاره شده است. من چهار نکته را عرض می کنم:

 یکی اینکه ایشان فرمودند: تلاش دشمن این است که اقتدار جمهوری اسلامی را و نظام اسلامی را و انقلاب را ازبین ببرند و در اینکه بخواهد این اقتدار را از بین ببرد طبعا حرکتهایی انجام می دهد که این حرکتها باعث تضعیف امت اسلامی وملت انقلابی و مردم ایران ما خواهد شد که ما اگر بخواهیم آن اقتدار را حفظ بکنیم این چند تا موضوع را باید حتما به ان توجه داشته باشیم.

 یکی ازانها؛ مسئله ایمان و معرفت دینی است که فرمودند: دشمن تلاش دارد با از بین بردن عوامل اقتدار ملی ازبین بردن ایمان حیاء و عفاف و پایبندی به مبانی دینی و حاکمیت دین و متوقف کردن حرکت علمی و مخدوش کردن عزت ملی و تضعیف در دستگاهها و نهادهای که مظهر اقتدار کشور هستند. از برنامه های دشمن است. این چهار موضوع یک در واقع تضیف کردن ایمان و معرفت دینی است. این یک مسئله بسیار مهم است، مسئولین نظام ما هر وقت نسبت به این قصه غفلت کردند و بی توجه شدند طبعا دشمن رخنه ی خودش را انجام می دهد و وارد می شود اعتقادات دینی بچه های ما را تضعیف می کند اعتقادات دینی را در جامعه بی رمق می کند در کنارش بی عفتی، بی حجابی، بی دینی بی توجه ای که بعدا من عرض بکنم می اورد.

 

و ما دراینجا باید که از دشمن غافل نشویم و نسبت به مسئله ی دین و توجه به مسائل دینی واعتقادی، تربیت دینی فرزندانمان، تربیت دینی جامعه مان هیچ وقت نباید غافل بشویم بخصوص مراکز آموزشی ما بخصوص مراکز فرهنگی ما که همه ی هم و غمشان باید در مسئله تربیت دین باشد که این دشمن همین را هدف گرفته است که اگر فرزند انسان یعنی یک انسان اگر دین نداشته باشد تعهد نداشته باشد همه کار ازود سر می زند یعنی ممکن است سرقت چه ازبیت المال چه ازخونه مردم؛ و دزدی کند. ممکن است سراغ مواد مخدر وغیره برود ممکن است که سراغ بی عفتی ها وفساد در جامعه برود ممکن است که خیلی ازکارهای زشت برود خیلی کارها را درست انجام ندهد تعهد نداشته باشد .به مردم دروغ بگوید مردم را اذیت کند در تولیدش غش در معامله بکند در کارهایش درست کار را انجام ندهد وقت را بگذراند اسراف بکند تبعیض بکند خیلی خیانتها که شیطان وسوسه می کند ممکن است انسان انجام دهد.اما اگر شما یک فرزند مؤمن، یک جوان مؤمن بار بیاورید. این معتقد به خدا باشد، او از خدا حیا می کند.

 اولا عفت خودش را حفظ می کند حیای خودش را حفظ می کند خلاف نمی کند دنبال فساد و فحشا نمی رود دنبال گناه و معصیت نمی رود. کم فروشی و در واقع تولید بد نمی کند .سراغ مواد مخدر نمی رود. مردم را اذیت نمی کند. دیگران را ناراحت نمی کند. دزدی و سرقت در کارش نمی کند بلکه کارش را درست انجام می دهد. در مقابل جامعه پدرش مادرش دینش و خدا، احساس مسئولیت می کند.

انوقت برای مردمش تلاش و دلسوزی می کند.  نمی خواد تلاش بکند بردار برود خارج برای خارجیا یا پول جمع کند یا هر کاری دارد آنجا خوشگذرانی کند هر کاری بکند این کار را نمی کند. شما خیلی از مخارجتان کم می شود. دیگه این همه فساد در جامعه بیداد نمی کند. همه اینهاکه دامن خود غربیها را گرفته است، و غربیها دارند تزریق می کنند به جوانان ما به بچه ها ما برای این است که ما مبانی دینیمان قوی نیست مراکز دینی ما اطلاعات دینیشان مبانی دینیشان قوی نیست بچه های ما را در دین استوار و قوی و هویت دینی را  درست به وی القاء نمی کنیم.این یکی از چیزها است که دشمن می خواهد از دست ما بگیرد این یکی ازاقتدارهاست.

 دوم قدرت علمی است دشمن نمی خواهد ما بوسیله قدرت علمی اقتدار پیدا بکنیم. علم ما اگر بالا رفت، عالم وعلمیت ما چه در علوم اسلامی چه در علوم امروز هر چه ما برویم بالاتر تکنولوژی مان بالاتر می رود قدرتمان بالاتر می رود اختراعاتمان بالاتر می رود تولیداتمان بیشتر می شود دقیق تر می شود ظریف تر میشه به استقلال اقتصادی نزدیکتر میشویم قوی تر میشویم در دنیا می توانیم حرف علمی بزنیم و میتوانیم دنیا را تربیت کنیم اما اگر نداشته باشیم و مواظب و مراقب نباشیم ازنظر علمی عقب می مانیم همه اش دستمان به دشمن دراز باشد، همه اش پولامان را بدهیم نفت استخراج کنیم و پول بدهیم به خارج اینطرف؛ انطرف، ۴۵۰ میلیارد تومان بدهیم یک دانه هواپیما، منت بگذارند به ما بدهند این خیلی زشت است!

پس این اقتدار علمی را هم دشمن هدف قرار داده است. باید جوامع دانشگاهی ما، جوامع علمی ما، مواظب باشند هر چه جدی تر در مسائل علمی پیش بروند.

 سوم مسئله اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی یعنی انسان کاری بکند که در مسئله اقتصاد بی نیازبشود ،استقلال پیدا کند و حرکتی انجام بدهد و کاری انجام بدهد که مقاوم باشد، ماندگار باشد، دستم ما را بگیرد تحریم های دشمن اثر نداشته باشد دیگه هر چی دشمن می خواهد تحریم کند. هر گونه معامله نخواهد انجام ندهد فلان قطعه را نخواهد ندهد ما خودمان درست می کنیم.

 

هواپیما به ما ندهد ما خودمان درست می کنیم. وسایل نظامی ندهد خودمان درست می کنیم. ارزاق کذایی ندهد ما خودمان مثلا کشت و کار می کنیم درست می کنیم، این مسئله است. یک اراده قوی یک روحیه قوی یک توانمندی قوی باید در وجود خودمان احساس کنیم که امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) فرمود: ما می توانیم این ما می توانیم را باید جدی بگیرند، خیلی ها در کشور ما جدی نمی گیرند. هنوز هم دستشان به خارجیها دراز می کنند. صنایع اتومبیل سازی صنایع دیگر، بجای اینکه بچه های دانشجو و دانشمند را بخواهند و کار بکشند و از اینها استفاده بکنند. هنوز قطعاتشان را می روند سریع از خارج می خرند. این به اقتصاد مقاومتی لطمه می زند.ما در اقتصاد مقاومتی باید کاری بکنیم که مقاوم باشیم.

 

چهارم حفظ عزت ملی؛ یعنی شخصیتمان را، و آن عزتمان را که خدابه ما داده حفظ بکنیم. وَ لِلَّهِ‏ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ (3) مؤمنین عزیزند. هیچ کس حق ندارد خودش را ذلیل بکند. روایتی است از امام صادق (علیه السلام) می فرماید: تمام امور را خدا دستتان داده که برنامه ریزی بکنید اما بهتون حق نداده خودت را ذلیل کنی! یعنی کاری بکنی که خودت را ذلیل کنی. حق نداری.! باید عزتمان حفظ بشود در مقابل دشمن در مقابل ابرقدرتها در مقابل دنیا که می خواهد ما دستش مثل دیگران اسیر باشیم. عزت ملی که خدا به ما داده، عزت خدایی که خدا به ما داده، باید حفظش کنیم.

 

ملت ما خیز برداشته، برای رهایی از وابستگی و عقب ماندگیها و انقلاب اسلامی این را برای ما شکل داده است و امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) عزیز ما این را برای انقلاب آورده است. دشمن با اینکه ما پیشرفت کنیم دشمنی و مقابله می کند .این عبارت خود آقا هست.

 بعد شرایط مقابله: یک ؛ چون دشمن ی خواهد ما را نا امید کند، یکی کارهایی که دشمن می کند ما را ناامید کند. بعضی نا امیدانه سراغ دشمن می روند.( دشمن) در اقتصاد کاری می کند که ما نا امید بشویم و نتوانیم کاری بکنیم. نه! در کارهای دیگر در کارهای دیگر نه! ما در مقابل یک کار باید بکنیم که دشمن را ناامید بکنیم ما آنان را ناامید کنیم .

کما اینکه در حرفهایشان بعضی وقتها می گویند که ما دیگر نمی توانیم از نظر نظامی یا از نظر مسایل دیگر با ایران مقابله بکنیم. ایران یک کشور مقتدر بزرگی است. این ها دارند ناامید می شوند که به ایران ضربه و صدمه بزنند. یا مثلا عربستانیها یا ترکیه ها دارند ناامید می شوند، ناامید هم شدند که بتوانند ایران را کنار بزنند و خودشان مقتدر منطقه شوند خداوند مأیوس شان کرده است. و این ایستادگی و مقاومت شما باعث شده است که دشمن در این مسائل کم کم ناامید بشود تا به ما ضربه بزند این بهترین چیز است.

اگر دشمن ناامید بشود که بتواند به ما ضربه بزند این بهترین دستاورد است. خدا نکنه که ما کاری بکنیم چه از نظر سیاسی چه از نظر اقتصادی دشمن را امیدوار کنیم که به امید بیفتد که صدمه بزند این خیانت بزرگ است اگر کم کاری بکنیم اگر حرکتی بکنیم چه از نظر سیاسی چه از نظر اقتصادی چه از نظر دیگر که دشمن امیدوار شود که صدمه بزند به قول حضرت امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) اسلام سیلی می خورد. باید مواظب باشیم در همه زمینه ها دشمن را ناامید کنیم بجای که دشمن، ما را ناامید کند.

 شناخت دشمن و اهداف او خیلی مهم است دشمن و اهداف دشمن را بشناسیم. این رادیوهای بیگانه ی بی بی سی حرفها می زنند فتنه انگیزی می کنند عکس درست می کنند و کنار هم می چذارند، تهمت هایی که می زنند و تفرقه افکنی می کنند اینها دشمنند؛ باید دشمن را شناخت. بارها عرض کردم که انگلیسی ها هیچ وقت در طول ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال گذشته برای ما کاری نکردند و از دشمنی یک ذره کوتاه نیامدند. امریکاییها هم از زمانی که نزدیک به ۸۰ یا ۱۰۰ سال پیش،که استقلال پیدا کردند و ار زیر استعمار انگلیس ها بیرون اومدند از دشمنی هیچ زمانی خودشان را دوست قرار ندادند ومثل دوست رفتار نکردند. فتنه گریهایی کردند چیزهایی که بردند سرمایه هایی که ازما بردند باید دشمنانمان را بشناسیم.

والله! رادیو بی بی سی دوست نیست رادیو بی بی سی غمخوار ما نیست رادیو آمریکا و اسراییل غمخوار ما نیست چرا بعضی ها اینقدر گوششان به این رادیوها است . و فوری بعضی وحی مُنزل حرف اینان را می گیرند و منتشر می کنند جامعه و جوانان ما را  گرفتار وسوسه ها می کنند دشمن را باید بشناسید ببینید دشمن کیست؟

دوست کیست؟ چه کسی به ما خدمت کرده است؟چه کسی ما را هدایت کرده است؟ چه کسی ما را راهنمایی کرده است؟ چه کسی برای ما دلسوزی می کند؟ بشناسیم و ازاو اطاعت کنیم؛ دشمن را بشناسیم، از دشمن درون غافل نشویم. دشمن دورن یه چیزیهای است که دشمن خارجی در درون ما القاء می کند این خصوصیتهایی است:

  1. یکی آن هوای نفس است که دشمن درون است،2. بی انگیزگی دشمن درون ماست کسی در کارش انگیزه ندارد هدف ندارد همین طوری بدون توجه به تکلیفش،3. ناامیدی باز از دشمن های درون است، 3. بیحالی و تنبلی، 4. سیاست های غلط ، 5.رفتارهای بد، 6. اختلاف افکنی، 7. تنگ نظری، اینها چیزهایی است که دشمن درون ماست یعنی درون ما را می خورد ما را سست می کند این اثر تنبلی است.

سومین حرکت در برابر دشمن، بالابردن قدرت کشور و تقویت عناصر اقتدار است که گفتیم: ایمان و دین مردم بویژه جوانان، هر چه بیشتر در تاریخ ایران که مردم ایران ایمان و استقامت با ایمان است. شما ببینید الان هر چه خدمت می شود و هر چه کارها پیش می رود نگاه می کنیم؛ چه جبهه ها، چه جنگ و چه کارهای خوب، چه پیشرفت نظامی، چه در جبهه ها، الان وقتی نگاه می کنی می بینی بچه های مؤمن هستند بچه های با ایمان بچه های با ولایت بچه های با خدا مردم با خدا و با ایمان، خانمهای مؤمنه با خدا و با ایمان کمک ها می فرستادند در جبهه ها و در راه خدا با ایمان در پشت جبهه ها با هم کارمی کردند، اما آنان که وابسته به این حزب و این گروه هستند دست بازی و مسخره بازی داشتند، کدام به میدان امدند؟ الان هم سوریه و عراق نگاه کنید چه کسانی هستند که انجا می جنگند؟چه کسانی هستند که مبارزه می کنند؟ الان هم تو این نواوری ها دانشگاهها داریم خدمت اقا بودند مدالهایی که می آوردند همین بچه های مؤمن و بسیجی و معتقد خوب که مدال آور کشور هستند و مدال را تقدیم رهبر می کنند نه اینکه مدال شان را مدال تقدیم امریکا کنند. عزیزان اقتدار کشور با ایمان واستقامت واعتقاد جوانان باید درستش کنیم.

علماء و روحانیون بودند که در هدایت مردم کارساز بودند. شما درمشروطه و جاهایی دیگر نگاه کنید و مقایسه کنید؛ چه کسی نجات داد؟ چه کسی مشروطه را درست کرد؟ چه کسی نفت را ملی کرد؟ چه کسی کار کرد؟ غیر ازبزرگان روحانیون و علماء؟ ان سیاستمداران و حزب ها وحزب توده و حزب زحمتکشان همه اش دنبال کار خودشان و دنبال حزب و بساط خودشان بودند. (دراوایل و تحول انقلاب) من که انجا بودم، اینها را می دانم.

انهایی برای کشور کار کردند و دلسوزی می کنند. انهایی که زحمت می کشند انهایی که رشد می کنند کسانی که زحمت می کشند برای مردم علم می اموزند دکتر می شوند، مهندس می شوند برای مردم تولید می کنند همه کسانی با اخلاص و با ایمان و با خدا  و با نمازهستند و دیگران پولها را برمی دارند می روند خارج! (قدرت و) اقتدار ملی، اقتصاد مقاومتی ما، عزت ملی ما، این چهار تا چیز که باید ما در فکرش باشیم.

توصیف محمدبن ابی بکر از منظر امیرالمؤمنین (علیه السلام)

نکته دوم : محمد ابن ابی بکر فرزند ابی بکر است معروف است. این محمد ابن ابی بکر؛ انسانی مؤمن و معتقد و دوستدار امیرالمؤمنین (علیه السلام) و در دامن امیرالمؤمنین (علیه السلام) بزرگ شده است و خیلی به حضرت عشق و علاقه دارد و علتش هم اینکه: مادرش اسماء بنت عمیس عیال جعفر ابن ابیطالب جعفر برادر امیرالمؤمنین (علیه السلام) است ایشان در حبشه رفته بود همراه جعفر سه تا فرزند دارد. وقتی جعفر ابطالب شهید می شود ابی ابکر اسماء بنت عمیس را به زنی خودش عقد می کند. وقتی عقد می کند ازاین خانم محترمه فرزندی دنیا می آید که این فرزند محمد است کوچک بود که ابی بکر فوت می کند این خانم با ۴ تا بچه کوچک یکی هم محمد که فرزند ابی ابکراست، با امیرالمؤمنین (علیه السلام) ازدواج می کند. امیرالمؤمنین (علیه السلام)  می بیند این ۴ تا بچه کوچک دارد فرزندی است که از ابوبکر است و باید زیر بال بچه ها را بگیرد و به راه راست بیاورد و چه انهایی که فرزند جعفر بودند این یکی هم فرزند ابوبکر بود امیرالمؤمنین (علیه السلام) با اسماء بنت عمیس ازدواج می کند محمد ابی بکر کوچک بوده در خانه علی بزرگ می شود. و یک فرزند هم از امیرالمؤمنین (علیه السلام) بنام حیدر پیدا می کند. که این خانم ازهر سه شوهرش ۵ فرزند دارد.

 محمد ابی بکر دوستدار و علاقمند علی(علیه السلام) و حضرت هم او را دوست داشت چون بزرگش کرده بود، والی مصرش کرد نامه ای نوشت و دستورات عالی در این نامه نوشت زیاد نصیحت کرد.و او هم گاهی مواقع از حضرت می خواست که مرا نصیحت کنید. ان نصیحتی که در خطبه اول خواندم برای همین توصیه بود.

حضرت علی (علیه السلام) می خواست مصر را نگه دارد دید معاویه دارد توطئه می کند برای جلو گیری از توطئه و تقویت محمد ابی بکر را ، مالک اشتر را برای مصر حکم دادند. معاویه فهمید در راه به عواملش گفت مالک را از بین ببرند. انها هم امدند در راه اظهار دوستی کردند و مالک را دعوت خانه اش کردند و اظهار علاقه به علی (علیه السلام)؛ و در آنجا زهر خیلی عجیبی در ظرف مالک ریختند _مالک اشتر، فرمانده بزرگ لشکر علی (علیه السلام)_ و مالک شهید شد.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) یکی از استوانه ها و یاران بزرگش را از دست داد خیلی نگران بود. نامه ای به محمد اب ابکر نوشت : می خواستم تو تقویت شوی ناراحت نشو که مالک را فرستادم و اینگونه او را نصیحت کردند. تا اینکه معاویه عمرو عاص را با لشکر  زیادی به مصرفرستاد و مصر را فتح کردند و مصر از دست علی (علیه السلام) خارج شد و محمد ابی ابکر کشته وشهید شد.

 امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره محمد ابی بکر چند جمله دارد می فرماید: اسْتُشْهِدَ فَعِنْدَ اللَّهِ نَحْتَسِبُهُ وَلَداً نَاصِحاً وَ عَامِلًا كَادِحاً وَ سَيْفاً قَاطِعاً وَ رُكْناً دَافِعاً(4) این محمد ابن ابی بکر انسان پایدار مطیع ولایت بود، گوش به حرف می کرد، عَامِلًا اهل عمل بود و جدی معتقد بود. كَادِحاً خیلی پرتلاش و زحمتکش بود سختی ها را بخود می خرید و در ارتباط با دین و اعتقادش زحمت می کشید. سَيْفاً قَاطِعاً شمشیر برایی برای دین و در اسلام بود. بعد می فرماید: رُكْناً دَافِعاً یک رکنی وبود که همیشه از اسلام دفاع می کرد، همیشه از قله مرتفع اسلام دفاع می کرد همیشه مواظب بود اسلام از دست نرود انقلاب از دست نرود.

 

تسلیت رحلت یار امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) و رهبری(حفظه الله)، و تطبیق پیام تسلیت ایشان با توصیف حضرت علی علیه السلام نسبت به یار دیرین خود.

 این عبارتها را من می خواندم تا اینکه برایتان بگویم؛ عبارتهای پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در رابطه با رحلت اقای هاشمی رفسنجانی (رَحمَةُ الله عَلَیه) خواندم، احساس می کنم همین طورکه امیرالمؤمنین (علیه السلام)  نسبت به محمد بن ابی ابکر، رفیق و دوست و همراه و مطیع خود را از دست داده،اینگونه می گوید: عَامِلًا كَادِحاً وَ سَيْفاً قَاطِعاً وَ رُكْناً دَافِعاً شمشیر براء ورکنی و ستونی بود که از خیمه  انقلاب دفاع می کرد و نمی گذاشت بیفتد.این را صداقت می کند. و درعبارت مقام معظم رهبری(حفظه الله) نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی(رَحمَةُ الله عَلَیه) پیدا است .

ایشان می فرماید: کم نظیر بود، برای همه بطوری که با وی همکار بودند بویژه برای اینجانب تکیه گاه مطمئن بود، اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت دربرهه های این دورانهای طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین الحرمین کربلای معلی بود بکلی بگسلد. وسوسه های خناسانی که درسالهای اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری ازاین تفاوتهای نظری بودند نتوانست درمحبت  شخصی و عمیق او، نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. او نمونه ی کم نظیری از نسل انقلاب و جنگ و از رنج کشیدگان این راه پرخطر و پر افتخار بود. سالهای زندان و شکنجه های ساواک و مقاومت در برابر این همه مسئولیت هایی که داشت سنگین بود و می فرماید هیچ شخصیت دیگری هم نمی شناسم که تجربه ای مشترک وچنان دراز مدت با او درفراز و نشیبهای این دوران تاریخ ساز داشته باشم. اکنون این مبارز کهن سال به سوی غفران ورحمت خدا رفته است.

این عبارتهای که آقا گفتند که پیام تسلیت مقام معظم رهبری(حفظه الله) است، از سوزجان و دل به ایشان گفته اند؛ با عبارت های امیرالمؤمنین (علیه السلام) اشاره کرده اند. و من به همین اکتفا می کنم که درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی(رَحمَةُ الله عَلَیه) ضمن اینکه به همه عزیزان و به رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) تسلیت می گویم و در رحلت ایشان اکتفا می کنم به این نکته که امیدوارم خدای متعال ایشان را غریق رحمت الهی قرار دهد. و ان شاءالله همه ما بتوانیم در تکلیف و وظیفه وهمانطور که رهبری(حفظه الله) در مورد ایشان گفتند راه همه ما مسئولین است. وهمانطور که امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مالک اشتر سفارش می کند که مراقب باش!حساب و کتابی هست. ان شاءالله همه ما درس بگیریم از این اتفاقات و این مسائل و برنامه هایمان  را تنظیم کنیم و در راه رضای خدا باشد تا فردا روزی که از دنیا رفتیم هم خدا راضی وهم مردم راضی باشند و اسلام هم از رفتن وهم ازماندن ما نفع برد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه: بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه.

 

 

 

 

 

پی نوشت:

 

(1) سوره الحشر (59): آيه 18

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُون‏.

ترجمه: سرانجام كار آنها اين شد كه هر دو در آتش دوزخند، جاودانه در آن مى‏مانند، و كيفر ستمكاران اين است.

 

(2) منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)       ج‏19        ص : 73

أبى إسحاق الهمداني قال: لمّا ولّى أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب محمّد بن أبي بكر مصر و أعمالها، كتب له كتابا و أمره أن يقرأه على أهل مصر و ليعمل بما وصّاه به:....فانّي اوصيكم بتقوى اللّه فيما أنتم عنه مسئولون و إليه‏ تصيرون‏ فانّ اللّه تعالى يقول: كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ، و يقول: وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ[1] و إليه المصير»، و يقول: فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ[2] و اعلموا عباد اللّه  أنّ اللّه عزّ و جلّ سائلكم عن الصغير من أعمالكم و الكبير فان يعذّب فنحن أظلم، و إن يعف فهو أرحم الرّاحمين (و قد سقط في أمالي المفيد المطبوع في النجف شطر من الحديث).يا عباد اللّه إنّ أقرب ما يكون العبد إلى المغفرة و الرحمة حين يعمل للّه بطاعته و بنصحه في التوبة. عليكم بتقوى اللّه فانها تجمع الخير و لا خير غيرها و يدرك بها من الخير ما لا يدرك بغيرها من خير الدنيا و الاخرة‏...

 

(3) سوره المنافقون (63): آيه 8

يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ‏ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ (8)

ترجمه:آنها مى‏گويند: اگر به مدينه بازگرديم عزيزان ذليلان را بيرون مى‏كنند، در حالى كه عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمى‏دانند

(4) بحار الأنوار (ط - بيروت)       ج‏33       ص : 533

 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مِصْرَ قَدِ افْتُتِحَتْ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ رَحِمَهُ اللَّهُ قَدِ اسْتُشْهِدَ فَعِنْدَ اللَّهِ نَحْتَسِبُهُ وَلَداً نَاصِحاً وَ عَامِلًا كَادِحاً وَ سَيْفاً قَاطِعاً وَ رُكْناً دَافِعاً(4)  ...

 

 

[1]سوره آل‏عمران (3): آيه 28

2 سوره الحجر (15): آيات  93و 92

اخبار
ارتباط با امام جمعه