يکشنبه 1396/11/1 - 35 : 16
مشخصات امام جمعه
جعفر رحیمی
جعفر رحیمی
ابهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/10/29
خطبه های نماز جمعه شهر ابهر مورخ96/10/29

خطبه های نماز جمعه شهر ابهر مورخ29/10/96

نماز جمعه این هفته با حضور پر شکوه مردم ولایت مدار و شهید پرور ابهربه امامت حجت الاسلام رحیمی اقامه شد.

حجت الاسلام رحیمی سفارش به تقوا را با خطبه 114نهج البلاغه آغاز کرده:( ثُمَّ إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِيَرٍ وَ عِبَرٍ، فَمِنَ الْفَنَاءِ أَنَّ الدَّهْرَ مُوتِرٌ قَوْسَهُ لَا تُخْطِئُ سِهَامُهُ وَ لَا تُؤْسَى جِرَاحُهُ يَرْمِي الْحَيَّ بِالْمَوْتِ وَ الصَّحِيحَ بِالسَّقَمِ وَ النَّاجِيَ بِالْعَطَبِ آكِلٌ لَا يَشْبَعُ وَ شَارِبٌ لَا يَنْقَعُ، وَ مِنَ الْعَنَاءِ أَنَّ الْمَرْءَ يَجْمَعُ مَا لَا يَأْكُلُ وَ يَبْنِي مَا لَا يَسْكُنُ ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَا مَالًا حَمَلَ وَ لَا بِنَاءً نَقَلَ، وَ مِنْ غِيَرِهَا أَنَّكَ تَرَى الْمَرْحُومَ مَغْبُوطاً وَ الْمَغْبُوطَ مَرْحُوماً لَيْسَ ذَلِكَ إِلَّا نَعِيماً زَلَّ وَ بُؤْساً نَزَلَ، وَ مِنْ عِبَرِهَا أَنَّ الْمَرْءَ يُشْرِفُ عَلَى أَمَلِهِ فَيَقْتَطِعُهُ حُضُورُ أَجَلِهِ فَلَا أَمَلٌ يُدْرَكُ وَ لَا مُؤَمَّلٌ يُتْرَكُ. فَسُبْحَانَ اللَّهِ مَا أَعَزَّ سُرُورَهَا وَ أَظْمَأَ رِيَّهَا وَ أَضْحَى فَيْئَهَا لَا جَاءٍ يُرَدُّ وَ لَا مَاضٍ يَرْتَدُّ، فَسُبْحَانَ اللَّهِ مَا أَقْرَبَ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ لِلَحَاقِهِ بِهِ وَ أَبْعَدَ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ لِانْقِطَاعِهِ عَنْهُ) افزودند:  از آن جا که عامل مهم بى تقوايى دنياپرستى و خودباختگى در برابر زرق و برق جهان مادى است، امام (عليه السلام) به دنبال بحث تقوا سخن از بى اعتبارى دنيا و ناپايدارى و مصائب و رنج هاى آن مى گويد، تا ريشه هاى بى تقوايى را بسوزاند، مى فرمايد : «سپس (آگاه باشيد که) دنيا سراى فنا، مشقت، دگرگونى و عبرت است». (ثُمَّ إنَّ الدُّنْيَا دَارُ فَنَاء وَعَنَاء، وَغِيَر وَعِبَر). به اين ترتيب چهار ويژگى از ويژگى هاى دنيا را که تفکر در آن، انسان را به چهره واقعى دنيا آشنا مى سازد، بر مى شمرد و در عبارات بعد، به شرح يک يک آنها مى پردازد و نکات لطيفى درباره هر يک بيان مى کند. نخست به سراغ ويژگى فناپذيرى دنيا مى رود و مى فرمايد : «از نشانه هاى فناى دنيا اين است که اين جهان همچون، تيرانداز ماهرى است که کمان را آماده ساخته و تيرهايش به خطا نمى رود، و مجروحانش بهبود نمى يابند !» (فَمِنَ الْفَنَاءِ أَنَّ الدَّهْرَ مُوتِرٌ(1) قَوْسَهُ، لاَ تُخْطِىءُ سِهَامُهُ، وَلاَ تُؤْسَى(2) جِرَاحُهُ). چرا که کسى را از مرگ و پيرى و ناتوانى و بيمارى و درد و رنج، خلاصى نيست، لذا امام (عليه السلام) در شرح اين جمله، چنين مى فرمايد : «دنيا زندگان را هدف تيرهاى مرگ، و تندرستان را هدف بيمارى، و نجات يافتگان را هدف هلاکت قرار مى دهد» (يَرْمِي الْحَيَّ بِالْمَوْتِ، وَالصَّحِيحَ بِالسَّقَمِ، وَالنَّاجِيَ بِالْعَطَبِ(3)). قدرتمندترين انسان ها سرانجام در دام مرگ گرفتار مى شوند و قوى ترين تندرستان روزى به بستر بيمارى مى افتند و پيروزمندان، گرفتار شکست و ناتوانى مى شوند، آرى اين طبيعت زندگى دنياست و قانونى است که هيچ گونه استثنايى در آن راه ندارد و عجب اين که همگان اين را مى دانند و مى بينند، با اين حال، دل به آن مى بندند و بر آن تکيه مى کنند و بدان مغرور مى شوند. سپس سخن خود را در توضيح فناپذيرى دنيا با اين جمله پايان مى دهد : «دنيا خورنده اى است که هرگز از خوردن (انسان ها) سير نمى شود و نوشنده اى است که (از نوشيدن خون بشر) هيچ گاه عطش او فرو نمى نشيند !» (آکِلٌ لاَ يَشْبَعُ، وَشَارِبٌ لاَ يَنْقَعُ(4)). امام (عليه السلام) با اوصاف هشتگانه اى که براى دنيا بيان کرده، فناپذيرى آن را به روشن ترين وجه نشان داده است که هر کس به راستى در آن بينديشد فناى دنيا را با تمام وجودش، لمس مى کند. سپس امام (عليه السلام) به شرح و تفسير عناء (درد و رنج) دنيا پرداخته مى فرمايد : «از درد و رنج دنيا اين است که انسان اموالى را گردآورى مى کند که هرگز نمى تواند آن را بخورد و مصرف کند، و بناهايى مى سازد که هيچ گاه در آن ساکن نمى شود، سپس از اين جهان به سوى خدا مى رود در حالى که نه مالى با خود مى برد و نه خانه اى را همراه خويش منتقل مى سازد» (وَمِنَ الْعَنَاءِ أَنَّ الْمَرْءَ يَجْمَعُ مَا لاَ يَأْکُلُ وَيَبْنِي مَا لاَ يَسْکُنُ، ثُمَّ يَخْرُجُ إلَى اللهِ تَعَالَى لاَ مَالاً حَمَلَ، وَلاَ بِنَاءً نَقَلَ). آرى بسيارند کسانى که ثروت فراوان مى اندوزند ولى هرگز توفيق استفاده از آن جز به مقدار کم نمى يابند و فراوانند آنها که قصرها و کاخ ها براى خود مى سازند و جز مدت کمى در آن ساکن نمى شوند و گاه حتى يک روز هم در آن سکونت اختيار نمى کنند و يا چنان که ديده ايم تنها مراسم مرگشان در آن خانه نو و پر زرق و برق برگزار مى شود، سرانجام همه را مى گذارند و مى گذرند و تنها از مال دنيا يک کفن با خود مى برند و گاه آن را نيز نمى برند و گاه لباسشان همان کفنشان است و خانه آنها همان قبرشان مى شود. در حديث جالب و پرمعنايى که مرحوم «علامه مجلسى» از اميرمؤمنان على (عليه السلام) نقل کرده چنين مى خوانيم : «کَمْ مِنْ غَافِل يَنْسَجُ ثَوْباً لِيَلْبِسَهُ وَإنَّما هُوَ کَفَنُهُ وَيَبْني بَيْتاً لِيَسْکُنَهُ وَإنّما هُوَ مَوْضِعُ قَبْرهِ; چه بسيار غافلانى که لباسى مى بافند که آن را بپوشند در حالى که کفن آنها مى شود و خانه اى بنا مى کنند که در آن ساکن شوند در حالى که قبر آنها خواهد شد» حجت الا سلام رحیمی امام جمعه ابهر به سالروز میلاد پربرکت حضرت زینب(س) اشاره کرده و افزودند: زینب کبری(س) شخصیت شایسته ای بود که درس ادب را در مکتب امامت آموخته بود و سیره و سخن پدر و مادر خود را از اعماق وجود خود پذیرفته بود. در گفتار و رفتار، صمیمی، مهربان، صادق و مودب بود به گونه ای که زنان بسیاری در نخستین برخورد، شیفته شیوه و مجذوب اخلاق روح پرور او می شدند. که یکی از آن نکات کلیدی اخلاقی حضرت مسئله ایثار بود. عقیله بنی هاشم(ع) در این صفت، گوی سبق را از دیگران ربوده بود. او برای حفظ جان دیگران، خطر را به جان می خرید. و در تمام صحنه ها، دیگران را برخود مقدم می داشت. او در ماجرای کربلا حتی از سهمیه آب خویش استفاده نمی کرد و آن را نیز به کودکان می داد. در بین راه کوفه و شام با این که خود گرسنه و تشنه بود، ایثار را به بند کشید و آن را شرمنده ساخت. امام زین العابدین(ع) می فرمود: عمه ام، زینب در مدت اسارت، غذایی را که به عنوان سهمیه و جیره می دادند، بین کودکان تقسیم می کرد؛ زیرا در شبانه روز به هر یک از ما یک قرص نان می دادند. او سختی ها و تازیانه ها را به جان خود می خرید و نمی گذاشت بر بازوی کودکان اصابت کند. و دومین ویژگی بارز حضرت دفاع از حریم ولایت بود. حضرت زینب حرکت و هدایت انسان ها را بدون امام سکون و هلاکت می دانست و زمام داری زیان آلود نااهلان را باعث دور ماندن توده ها از صراط مستقیم می دید. بدین علت، دفاع و حمایت از مقام امام و ولایت را سرلوحه مسئولیت های خویش قرار داده بودو با تمام توان، بعد از حادثه عاشورا به ارائه رهنمود های شایسته و مبارزه با زرمداران و زور محوران در قالب خطابه می پرداخت. وی چون دست پرورده زهرای اطهر بود، درس ولایت مداری را از مادر فرا گرفته بود. از یک سو در جهت معرفی و شناساندن ولایت، از طرق نفی اتهامات و یادآوری حقوق فراموش شده اهل بیت تلاش کرد و از سوی دیگر سرتا پا تسلیم امامت بود، چه در دوران امامت امام حسین(ع) و چه در دوران امام سجاد (ع) که حتی در چند مورد از جان امام سجاد دفاع کرد و تا پای جان از او حمایت نمود. رحیمی در ادامه به روز پرستار اشاره کرده و افزودند: پيراهنى سفيد، ابزار پزشكى، دانستن نام داروها و بيمارى‏ها و حاضر شدن در شيفت‏هاى پرستارى، تنها نشانه‏هاى پرستاران نيست. پرستار كسى است كه چشم از خود فرو بسته، از خود و تمايلات خود گذشته، خواب راحت را ترك گفته، خستگى را بر آسودگى ترجيح داده، نگاه از خويش برگرفته و بر عزيزى كه در رنج بيمارى گرفتار آمده است نگران گشته است. رنج بيمار را در خود حس مى‏كند و اين رنجورى را بين بيمار و خود تقسيم مى‏كند تا از رنج بيمار بكاهد. پرستارى آن است كه از خودخواهى تهى شوى و به عشق رضايت حق، خود را سرشار از نوع دوستى و احسان سازى و اين مى‏تواند من و تو را هم به شوق اندازد.  حس احسان و نوع‏دوستى فقط در شغل پرستارى خلاصه نيست. بانويى كه به يارى همسر جانبازش كمر بندد، مادرى كه سال‏ها بار پرستارى از فرزند معلولش را بر دوش مى‏كشد، نيكوكارى كه به يارى معلولان و سالمندان رنجور شتافته، همه نام پرافتخار پرستارى بر سينه دارند و بشارت پاداشى گران در آينده‏اى نه چندان دور.  خطیب جمعه ابهر در آخر خطبه به روز هوای پاک و محیط زیست اشاره کرده و اظهار نمودند: خداوند متعال سرنوشت آدمی را از ان گونه رقم زده است که در دامان طبیعت رشد کند و از مواهب آن بهرمند شود. این مظاهر طبیعی به عنوان نعمت های الهی در خدمت انسان قرار دارد تا از ان نیازهای خویش را برآورده سازد و این امر باعث ادامه ی حیات و بقای انسان باشد. انسان باید در تعامل با طبیعت متوجه باشد که جانشین و خلیفه خداوندی در روی زمین است پس باید با پدیده های هستی و مخلوقات برخوردی خدای پسندانه داشته باشد و در بهره وری از طبیعت  و مواهب آن بر اثر عقل و حکمت و مصلحت رفتار کند و از رفتارهای ظالمانه و بی رحمانه در برخورد با طبیعت خودداری نماید.  در قران کریم افزون بر هشتصد آیه به پدیده های طبیعی اشاره دارد و بیش از ده درصد آیات به موضوع طبیعت اختصاص یافته است. در این کتاب آسمانی از زوایای گوناگون به طبیعت نگاه شده است، به برخی از پدیده ها مانند انجیر و زیتون، خورشید و ماه، روز و شب، آسمان و زمین، صبحگاهان و شامگاهان و ستارگان و... سوگند یاد کرده است.سلامت محیط زیست ارتباط تنگا تنگ با حیات سالم جامعه دارد، همان گونه که بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان و معالجه است، تامین فضای سالم و محیط زیست مناسب نیز مقدم بر جبران خسارتهای ناشی از محیط زیست آلوده است. سالم نگه داشتن محیط زیست؛ یعنی رعایت حق زمین، هوا، آب، خاک، دریا، صحرا، کوه و دشت، گیاهان، حیوانات و سایر موجودات و عرصه های زیست محیطی که ارتباط با حیات جامعه دارند. تامین سلامت و بهداشت محیط زیست از اصول اولیه است. مردم و مسئولان جامعه موظفند در تحقق این مهم تمام سعی و تلاش خویش را به کار گیرند، ولی آنچه عملا در زندگی جوامع مختلف بشری ظهور دارد عده ای بی مهابا برای تامین منافع خویش به همه اصول زیست محیطی پشت کرده و هیچ حریمی را رعایت نمی کنند. رحیمی به همه مسئولین به ویژه به مسئولین پایتخت نشین توصیه کردند در همه صحبتهای خود اخلاق را رعایت کنند و حاشیه ها را کنار بزنند و در فکر حل مشکلات مردم باشند.

اخبار
ارتباط با امام جمعه