شنبه 1396/2/9 - 24 : 4
مشخصات امام جمعه
جعفر رحیمی
جعفر رحیمی
ابهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/8
خطبه های نماز جمعه شهر ابهر مورخ 96/02/08

خطبه های نماز جمعه شهر ابهر مورخ08/02/96

نماز جمعه این هفته با حضور پر شکوه مردم ولایت مدار و شهید پرور ابهربه امامت حجت الاسلام رحیمی اقامه شد.

 خطیب جمعه ابهر سفارش به تقوا را با شرح خطبه 157 نهج البلاغه آغاز کرده و گفتند: ((فَکَأَنَّکُمْ بِالسَّاعَةِ تَحْدُوکُمْ حَدْوَ الزَّاجِرِ بِشَوْلِهِ: فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَیْرِ نَفْسِهِ تَحَیَّرَ فِی الظُّلُمَاتِ، وَ ارْتَبَکَ فِی الْهَلَکَاتِ، وَ مَدَّتْ بِهِ شَیَاطِینُهُ فِی طُغْیَانِهِ، وَ زَیَّنَتْ لَهُ سَیِّىءَ أَعْمَالِهِ. فَالْجَنَّةُ غَایَةُ السَّابِقِینَ، وَ النَّارُ غَایَةُ الْمُفَرِّطِینَ)) افزودند : آن کسی که به غیر خویش پردازد و از خود غافل شود ، در تاریکی ها سر گردان می ماند و در مهلکه ها گرفتار می شود شیاطین او را در طغیانش به پیش می رانند و اعمال بدش رادر نظرش جلوه می دهند هر انسانی مجموعه ای از عیوب و نقصانها و نقاط ضعف را در خود دارد و تنها  راه نجات او پرداختن به اصلاح آنهاست . تا به تدریج به صورت انسان کاملی در آید و شایسته قرب خدا و نام والای خلیفه الله شود ولی کسی که به بیرون خویش یعنی به انسانهای دیگر ، یا مسایلی از قبیل : مال و مقام و ثروت بپردازد ، سر گردانی و گرفتاری او یقینی است و از آن اسفبارتر اینکه شیاطین ، چنین انسان غافلی را در طغیانش تشویق می کنند و اعمال زشت او را چنان زینت می دهند که جزو نقاط قوت خود میشمردو به آن افتخار می کند بدیهی است چنین انسان گرفتاری راه نجاتی نخواهد داشت. و در پایان این بخش به سرنوشت نهایی و سر انجام کار اشاره کرده و می فرماید : بهشت ، سر منزل پیش تازان و آتش دوزخ پایان کار تقصیر کاران است . حجت الاسلام رحیمی در ادامه به آیه 22 ابراهیم اشاره کرده که ذات اقدس احدیت فرمودند: (وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ .....)

گرچه کلمه شیطان مفهوم وسیعی دارد که شامل همه طاغیان و وسوسه گران جن و انس می شود ، ولی  با قرائنی که در ایه و از ایات قبل وجود دارد مسلما  منظور در این جا شخص ابلیس است و از این آیه ، به خوبی استفاده می شود که وسوسه های شیطان هرگز اختیار و آزادی اراده را از انسان نمی گیرد بلکه او یک دعوت کننده ، بیش نیست و این انسانها هستند که با اراده خودشان دعوت او را می پذیرند .

و لذا جواب شیطان یک جواب منطقی و دندان شکن است یعنی شما انسانها به دعوت این همه انبیاء لبیک نگفته اید چرا به دعوتنامه من زود لبیک گفتید پس وسوسه بنده بمنزله یک دعوتنامه  است، منتهی دعوتنامه ای فرستادم با ظاهری زیبا ، شما هم گول این ظاهر را خوردید . تمام تلاش شیطان این است که می خواهد با غبار دنیا دوستی ، آن چشم نهادینه الهی را نابینا کند.رحیمی به روز سوم و چهارم و پنجم شعبان سالروز میلاد خجسته حضرت امام حسین(ع) پرچمدار دفاع از حریم ولایت حضرت ابوالفضل و سفیر پیام کربلا امام سجاد(ع) اشاره کرده که به همین مناسبت این سه روز فرخنده به روز پاسدار و جانبازان و آزادگان، که نمادهای عزت و شرف و استقلال این کشورند نامگذاری شده است. غیور مردانی که با حضور فداکارانه، فعالانه و خستگی ناپذیر خود در عرصه های مختلف از جمله سالهای دفاع مقدس، امنیت، آسایش و سرافرازی را در میهن، عزیز اسلامی برقرار و پابرجا کرده اند. پاسداران کسانی اند که در حساس ترین لحظه های تاریخ از میان خلق بر می خیزند و همچون دژی مستحکم مردانه و شجاعانه در جهت رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام بر می دارد. پاسداری یک فرهنگ است یک فرهنگ عزت و افتخار است و لذاست که نوک پیکان دشمن به سپاه و تهاجم علیه سپاه پاسداران در قالب پروژه سپاه هراسی گسترش یافته است. و جانبازان ما نیز همان رادمردانی هستند که با الهام از حضرت عباس و با روحیه شهادت طلبی در دفاع از دین و ملت خود فداکاری کردند و جسم خویش را در این راه دادند. معنای ایثار و نثار، نابودی نیست. بلکه نفی جسم خاکی است، زیرا انسان هرگز هستی و جان خود را فدا نمی کند بلکه جسم و تن را رها می کند. تا خود با فراغت بهتر و با بار سبکتر به دیار دوست سفر کند بنابراین مجاهدی که نثار و ایثار می کند هرگز جانباز نیست بلکه جسم باز و بدنباز است. یعنی جان را زنده نگه می دارد.و جسم را می بازد تا جان زنده اش زنده تر و شکوفاتر گردد. رحیمی در ادامه به روز کار و کارگر اشاره کرده و افزودند: بقاى جهان بشريت تمام ملت‏ها و تكامل مادى و معنوى انسان‏ها، هميشه در پرتو كار و كوشش بوده زيرا همه مى‏دانيم كه بشر در هر زمانى بواسطه كار و فعاليت نيازمندى‏هاى خود را تأمين كرده و به زندگى خود نشاط بخشيده است. جامعه بشريت در اثر تلاش و كار، غذاى خود را از علف بيابان به بهترين خوراكى‏هاى لذيذ رسانيده و چراغ خود را از شعله‏هاى آتش و شمع به برق و مركب خود را از حيوان به هواپيما و منزلشان را از غارها به كاخ‏هاى آسمان‏خراش و لباس‏هاى خود را از لباس‏هاى خشن و بد قواره در عالى‏ترين و زيباترين لباس‏هاى مد و غيره تبديل نموده است. و بالاخره انسان با كار و تلاش توانسته اكثر مشكلات فردى، اجتماعى و معنوى خود را از بين برده و بسيارى از نابسامانى‏ها و دردها و محروميت‏ها، گرفتارى‏هاى خود را برطرف نموده و رشد فكرى و روحى، علمى و اخلاقى خود را به دست آورد. ترديدى نيست كه اكثر بدبختى‏هاى مادى و معنوى جامعه و تمام ذلت‏ها، فقرها، محروميت‏ها و مفاسد فردى و اجتماعى مردم به‏واسطه بيكارى و تنبلى و هوسرانى است. چنان‏كه بيشتر تجاوزات به مال، جان و نواميس جامعه و افتادن در دامن ستمگران و گرفتارى به اعتيادهاى خطرناك و آلودگى به زشتى‏ها و گناهان در اثر سستى و بيكارى و تن‏پرورى بوده است. و از آن‏جا كه دين مقدس اسلام تنها دين كامل و جاودانه و صحيح الهى است كه براى سعادت دنيا و آخرت مردم و تكامل مادى و معنوى آنان نازل گرديده و در تمام شئون فردى و اجتماعى انسان‏ها و ازجمله در مورد كار و تلاش و كوشش در جلوگيرى از بيكارى و سستى عالى‏ترين قانون و بهترين برنامه را دارد. ارزش و اهميت واقعى كه اسلام ۱۴ قرن پيش با عناوين مختلف و بيانات گوناگون براى كار و كارگر بيان كرده هنوز بشر به آن پى نبرده است. رحيمي به سالروز شهادت متفکر بزرگ و فيلسوف و عارف کامل آيت الله مطهري و روز معلم اشاره کرده و افزودند : اين بزرگوار در دوران زندگي خود ، همتش دفاع از حقايق اسلام و معارضه و مقابله با دشمني هايي بود که در عرصه فکرو انديشه عليه اسلام مطرح مي شد او چشمه فياض و جوشاني بود که اين چشمه مي توانست برکات بسيار زيادي و جديدي را به عالم اسلام ارزاني کند اما دشمنان قبل از دوستان او را شناختند و اجازه ندادند بيش از آن برکاتش به جامعه انساني برسد . او يک وظيفه شناس بود و در مقابل دين خودش را يک سرباز مطيع و فرمانبردار احساس مي کرد و جامعه را مثل يک جراح و طبيب ماهر جراحي ميکرد وهر دردي و ميکروبي را که مي ديد به فکر معالجه مي افتاد .

روزي ديد در بدنه جامعه به زنان ظلم مي شود و تلقي جوامع  غربي از زن به عنوان يک ملعبه و يک وسيله لذت جويي مردان است و حريم زنان شکسته شده است سريع دست به قلم برد و کتاب حقوق زن و مسئله حجاب و امثال آن را مطرح کرد روزي در طبابت ماهرانه خود ديد جوانان اعتقاد ضعيفي دارند ، کتاب جهان بيني توحيدي و داستان و راستان را نوشت .

نهايت اينکه شهيد مطهري يک فهمنده و فهماننده خوبي بود چون معلم خوب کسي است که دانشجوي خوبي باشد بايد تشنه تعلم باشد ، شهيد مطهري از انجايي که متعلم خوبي بود معلم خوب و الگوي معلمان شد و لذا امروزه اموزش و پرورش مهمترين کار يک کشور است  . اگر کشوري بخواهد به عزت مادي ، به سعادت معنوي به سيطره سياسي ، به پيشروي علمي، به آباداني زندگي دنيا و به هر آرزويي بخواهد دست پيدا کند بايد به اموزش و پرورش به عنوان يک کار بنياني نگاه کند و در فکر فراهم کردن مقدمات يک تحول بنيادي باشد.  رحیمی به انتخابات اشاره کرده و اظهار داشتند: امروز ملت قدرشناس، خدمات دولتهاى پیشین را ارج مى‏نهند و نسبت به دستاوردهاى نظام از ابتداء انقلاب تاكنون آگاه و خاضع و شاكرند اما ملت و كشورى كه داراى سرمايه‏هاى مادى و معنوى و انسانى سرشارى است، انتظارات و توقعات منطقى و به‏جايى نيز دارند كه متاسفانه برآورد نشده است کشور ما سرشار از منابع انسانی و معدنی و در یک کلام پر از طلا و جواهرات است و این فقر و رکود و بیکاری در شان چنین کشور ایده آل نیست و لذا  دولتهاى آينده بايد مواردی را مورد توجه ويژه قرار بدهند. از آن‏جمله است:

۱. اصلاح چرخه مديريتها در سطوح مختلف با مولفه‏هاى زير:

-           كارآمد و جهادى و انقلابى‏ -   با نشاط و سرزندگى و جوانى‏ -           ترجيح‏دهنده مصالح و منافع ملى بر مصالح شخصى و گروهى و حزبی -             پاك و بى‏منت -     مردمى و خاكى و متواضع‏ -    پايبند به ارزشهاى ملى و انقلابى‏

-           حفظ حرمت قانون و نهادهاى قانونى - عملگرا و اهل اقدام و عمل‏ -    متعهد و متخصص -            و نگاه به درون داشته باشد و نه بیرون...

۲. مبارزه بى‏امان با مفاسد گوناگون ادارى و مالى و اقتصادى و حتى فرهنگى و سياسى‏

مگر نه آن است كه نظام ولايى برآمده از انقلاب اسلامى افتخارش به اين است كه احياگر حاكميت عدل علوى است پس كجاست آن تعصب و توجه به فريادها و سوز و شور غديرى مولاى متقيان على(عليه‏السلام) آن‏جا كه در نامه ۳ نهج‏البلاغه خطاب به شريح قاضى نهيب مى‏زند كه چرا منزل اشرافى (۸۰ دينارى) بالاتر از سطح زندگى مردم خريدارى كرده و در آن سكونت جسته است و يا در نامه ۵ نهج‏البلاغه خطاب به اشعث‏بن قيس فرياد مى‏زند كه پست فرماندارى امانتى در دست توست پس نسبت به آن خيانت نكن و آن‏را فرصتى براى خدمت عبادت‏گونه قرار بده و يا در نامه ۲۰ نهج‏البلاغه خطاب به زيادبن ابيه مى‏فرمايد چرا حيف و ميل بيت‏المال كرده، به خدا بر تو آنچنان سخت خواهم گرفت كه ذليل و خوار شوى و پشتت زير بار پرداخت غرامت خم شود و يا در نامه ۴۵ خطاب به عثمان‏بن حنيف كه استاندار بصره بود مى‏فرمايد، شنيده‏ام با اشراف و ثروتمندان نشست و برخاست دارى! در حكومت علوى اصالت با پابرهنگان و مستضعفان است.

حال كجاست آن پير سفر كرده انقلاب كه فرياد برمى‏آورد انقلاب، انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است تا ببیند چگونه برخی عناصری که با اقبال مردم به آلاف و اولوفى رسيدند، هم‏چنان پاى سفره انقلاب دغدغه گسترش فرهنگ بيگانه و سبك زندگى شاهانه و اشرافى‏گرى را داشته و در تكاپوى رونق بازار بيگانگان هستند در حالىكه هنوز پس از ۳۸ سال، مناطق محرومی در اين كشور وجود دارد كه تنها سرمايه برخى خانوارهايشان يك كپر و چند بز و بزغاله است و البته كيف، دفتر و قلم فرزندانشان كيسه گونى و كفش پايشان دمپايى پاره است.

آیا این‏دست مسئولان نمی‏دانند که اين است دغدغه اصلى خلف صالح روح خدا، امام خامنه‏اى عزيز(مدظله) و صد البته كجاست گوش شنوا و كمرى بسته بر مديريتى جهادى و بسيجى؟

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه