جمعه 1396/1/4 - 39 : 12
مشخصات امام جمعه
سید علی موسوی
سید علی موسوی
خدابنده
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/12/27
متن کامل خطبه های نماز جمعه شهر قیدار مورخه 95/12/27

متن کامل خطبه های نماز جمعه شهر قیدار مورخه 95/12/27

به امامت امام جمعه محترم شهر قیدار حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج اقا موسوی

يكى از موضوعاتى كه در روايات بسيار تأكيد شده و علماى اخلاق درباره آن بسيار بحث كرده اند، مسأله «محاسبه نفس» است. تأكيد شده كه هر كس بايد از خود حساب بكشد و حداقل، در هر شبانه روز، يك بار خود را محاسبه كند. بهترين موقع براى اين كار شب‌ها است كه پيش از خواب، دست كم، چند دقيقه در رفتارمان تأمل كنيم و ببينيم آيا كارهايى كه انجام داده ايم درست بوده است يا نه. اگر خطايى انجام داده ايم، به آن اعتراف کنیم و در صدد جبران آن برآييم.

 امام موسي كاظم عليه السلام فرموده اند: « ليس منا من لم يحاسب نفسه في كل يوم فان عمل حسنا استزاده الله و ان عمل سيئا استغفرالله منه و تاب اليه »از ما نيست كسي كه نفس خود را هر روز محاسبه نكند، پس اگر عمل نيكي كرده از خداي تعالي زيادت طلبد و اگر عمل بدي كرده از خداوند طلب مغفرت كند و توبه كند به سوي او.  (كافي/ جلد چهارم/  باب محاسبه)

در این که چگونه باید نفس را «محاسبه» کرد و خود را پاى حساب حاضر نمود و مورد باز خواست قرار داد؛ بهترین روش همان است که در حدیثى از امیرمومنان على(علیه السلام) نقل شده که حضرت بعد از نقل حدیث پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) که فرمود«أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْيَسِ الْكَيِّسِينَ وَ أَحْمَقِ الْحُمَقَاءِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَكْيَسُ الْكَيِّسِينَ مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ‏ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ أَحْمَقُ الْحُمَقَاءِ مَنِ اتَّبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهُ وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّهِ الْأَمَانِيَّ » آیا به شما خبر ندهم که زیرک ترین زیرک ها و احمق ترین احمق چه کسانی هستند؟گفتند به یا رسول الله فرمودند زیرک ترین زیرک ها کسی است که از نفس خود حساب بکشد و احمق ترین احمق های کسی است که تابع هوای نفس خود باشد.

شخصی از حضرت پرسید«یا اَمیرَالْمُومِنینَ وَ کَیْفَ یُحاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهَ» اى امیرمومنان! انسان چگونه نفس خویش را محاسبه کند؟

امام ضمن بیان مشروحى چنین فرمود:«إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ يَا نَفْسُ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً وَ اللَّهِ سَائِلُكِ عَنْهُ فِيمَا أَفْنَيْتِهِ فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِيه» هنگامى که صبح را به شام مى رساند، نفس خود را مخاطب قرار دهد و بگوید: اى نفس! امروز بر تو گذشت و تا ابد باز نمى گردد، و خداوند از تو درباره آن سوال مى کند که در چه راه آن را سپرى کردى؟ چه عملى در آن انجام دادى؟ آیا به یاد خدا بودى، و حمد او را به جا آوردى؟

«أَ قَضَيْتِ حَقَّ أَخٍ مُؤْمِنٍ أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كُرْبَتَهُ أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ بِفَضْلِ جَاهِكِ أَ أَعَنْتِ مُسْلِماً»آیا حق برادر مومن را ادا کردى؟ آیا غم و اندوهى از دل او زدودى؟ و در غیاب او زن و فرزندش را حفظ کردى؟ آیا حقّ بازماندگانش را بعد از مرگ او ادا کردى؟ آیا با استفاده از آبروى خویش، جلو غیبت برادر مومن را گرفتى؟ آیا مسلمانى را یارى نمودى؟

 «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ حَمِدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ وَ مَحَا ذَلِكَ عَنْ نَفْسِهِ بِتَجْدِيدِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ» چه کار (مثبتى) امروز انجام دادى؟ سپس آنچه را که انجام داده به یاد مى آورد، اگر به خاطرش آمد که عمل خیرى از او سر زده، حمد خداوند متعال وتکبیر او را به خاطر توفیقى که به او عنایت کرده به جا مى آورد، و اگر معصیت و تقصیرى به خاطرش آمد، از خداوند متعال آمرزش مى طلبد و تصمیم برترک آن در آینده مى گیرد، و آثار آن را از نفس خویش با تجدید صلوات بر محمّد و آل پاکش، وَ عَرْضِ بَيْعَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى نَفْسِهِ وَ قَبُولِهَا وَ إِعَادَةِ لَعْنِ شَانِئِيهِ وَ أَعْدَائِهِ وَ دَافِعِيهِ عَنْ حُقُوقِهِ و بیعت با امیرمومنان(علیه السلام) را بر خود عرضه می کند و با قبول آن و لعن بر دشمنان و مانعان از حقوقش گناهانش محو می شود؛ هنگامى که این محاسبه (جامع و کامل) را انجام داد، خداوند مى فرماید: لَسْتُ أُنَاقِشُكِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ مَعَ مُوَالاتِكِ أَوْلِيَائِي وَ مُعَادَاتِكِ أَعْدَائِي «من به خاطر دوستى تو با دوستانم و دشمنیت با دشمنانم  در مورد گناهانت به تو سختگیرى نمى کنم و تو را مشمول عفو خود خواهم ساخت.(بحار الأنوارج‏67  ص69  باب 45)

خطبه دوم

همواره دفتر عمر انسان در حال ورق خوردن است با تمام شدن سال 94 هم یک برگی از دفتر عمرمان ورق خورد چه خوب است که در برگ برگ این دفتر عمر ایمان و عمل صالح، صداقت و صلح و صفا و مهرورزی نوشته شده باشد و در پایان سال مهر رضایت امام زمان علیه السلام بر آن نقش ببندد . و چقدر خوب است که در کنار تحویل سال تحویل حال هم داشته باشیم. همانطور كه سال تجديد مي‏شود، بايد يك تحولي هم در ارواح و اشخاص پيدا شود. عيد واقعي آن وقتي است كه انسان، رضاي خدا را به‏دست بياورد، انسان بتواند درون خود را اصلاح كند. امور اين دنیا گذرا است، خوشي‏ها و ناخوشي اين دنيا، بيش از چند روز نيست. آنچه مي‏ماند، آن‏چيزي است كه برای خداوند متعال تحصيل كرده باشيم. باور به این داشته باشیم که‏ همه چيز به دست او است

سعی کنیم سال جدید را با یاد خدای متعال با قرآن و دعا در بهترین و مقدس ترین مکانها که مساجد و حرم هاست شروع کنیم کینه ها و دلخوری هایی که از یکدیگر داریم دور بریزیم تا با بخشیدن دیگران سال نو را با آرامش شروع کنیم .حضرت امام رضوان الله تعالی علیه چه زیبا در یک جمله کوتاه احسن الحال را معنا کردند فرمودند: مراد از ‏«احسن حال» اين است كه براي او و براي بندگان او خدمت كنيد و براي احكام او خدمت كنيد.

روز یکشنبه روز ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها روز مادر و هفته زن

بيستم جمادي‌الثاني سالروز ولادت باسعادت دخت نبي مكرم اسلام(ص) ، مادر اهل‌بيت(ع)و چشمه‌ي زلال ولايت و واسطه‌ي فيض امامت، حضرت زهراي مرضيه(س) و روز ولادت فرزند برومند آن حضرت امام خمینی است

 وجود مقدس حضرت زهرا(س) عصاره‌ي نيكي‌ها و ارزش‌ها، جلوه‌اي از صفات جمال و جلال خداوند در عالم هستی است. زندگي درخشان و سراسر نور اين بانوي بزرگوار ، الگويي براي همه‌ي انسان‌ها به‌ويژه زنان مسلمان است تا با تأسي به شيوه‌ي زندگي،روش‌هاي تربيتي و سيره‌ي عملي آن حضرت‌ به سعادت دوجهان نايل آيند

نامگذاری این روز به روز مادر و آغاز هفته بزرگ‌داشت مقام زن در آن روز ، بيانگر جايگاه رفيع و والاي زن درتفكر الهي ، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، است كه درتاريخ پرافتخار اين سرزمين زيباترين تابلوی عشق وايثار را به تصوير كشيده‌اند.

کلید آرامش، انضباط، استحکام و صمیمیت خانواده به دست زنان است. موفقیت و آسودگی خاطر مرد نیز، به نوع رفتار و برخورد زن درون خانه بستگی دارد.

زن در خانواده نقش محوري دارد نقش‌هاي همسري و مادري، دو نقش بي بديل زنان در جهان‌آفرينش است كه امنيت و سلامت رواني بشر را در درون خانواده تضمين مي‌كند . که بهترین اسوه در همه این ابعاد وجود مقدس حضرت زهراست که در حجره کوچک و خانه محقر خود انسان هائی تربیت کرد که نورشان از عالم ملک تا ملکوت اعلی می درخشد. مادران باید بدانند که دامنشان بهترین مکتب و بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود.

زنان و مادران در فرهنگ سازی بیشترین نقش را دارند و همین نقش مؤثر و کلیدی، موجب شده که نوک تیز حمله دشمن در استحاله فرهنگی متوجه زنان جامعه گردد. آنان به خوبی دریافتند که اگر موفق به تغییر فرهنگ زنان یک قوم گردند آن جامعه را می توانند عوض کنند چون می دانند عمود خیمه خانواده های اسلامی مادر است اگر این عمود بخوابد خیمه خانواده ویران می شود به همین خاطر غرب در شبکه‌های ماهواره‌ای به‌ ویژه در فارسی وان و من و تو به شدت بر روی این مسأله با حساسیت تمرکز کرده تا عفت و حیای زن لکه‌دار کند و غیرت مرد را ضعیف کند.

 روز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن و مادر برای همیشه شیعیان و زنان و مادران تبریک و تهنیت عرض می کنم

امام باقر(ع) در عظمت و جلالت مادر بزرگوارش فاطمه(س) مي‏فرمايند: لَقد كانت مفروضَة الطاعةِ علي جميع مَن خلق الله من الجنّ والإنسِ والطيرِ والوحشِ و الانبياء والملائكة؛ اطاعت فاطمه(س) بر تمام بندگان الهي از جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائكه واجب است. امام زمان هم وجود مقدس حضرت فاطمه(س) را، اسوه‏ي نيكوي خويش دانسته و فرموده اند: و في ابنةِ رسول الله ليَ اسوةٌ حسنةٌ؛ همانا دختر رسول خدا(ص) براي من الگويي شايسته است.

نکته تربیتی بسيار مهم و جالبی باید مورد توجه شيعيان آن حضرت قرار گيرد اهميت مراقبت‏هاي لازم قبل از تولد فرزند است. لزوم طهارت روحي و جسمي براي تشكيل نطفه يك فرزند صالح از خصوصيات آشكار به ‏وجود آمدن يك انسان پاك سرشت والهي است.

29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت در ایران

ملی شدن صنعت نفت ایران یکی از برگ های زرین تاریخ کشور عزیزمان در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است که روحانیت مثل همیشه نقشی مهم در آن داشت در تمام مراحلی که صنعت نفت برای ملی شدن طی نمود، علما و از جمله آیت الله کاشانی نقش محوری و رهبری داشته اند  نقش محوری و رهبری علما به ویژه آیت الله کاشانی در این جریان سبب شد ملي شدن صنعت نفت به يك خواست عمومي و بسيج ملي تبديل شود. لذا نهضت ملی شدن نفت مثل جنبش تنباکو و نهضت مشروطه دارای ماهیتی اسلامي و با انگيزه هاي ديني شکل گرفت و پیروز شد و منتهي به حكومت دكتر مصدق شد. تا زمانی که آیت الله کاشانی در صحنه بود پیروزی با مردم بود ولی همین که مصدق وارد صحنه شد و احساس كرد كه زير پايش محكم است، به روحانیت پشت كرد، به تعبیر مقام معظم رهبری «از آن ريشه اي كه بر آن روييده بودند خودشان را قطع كردند» دشمن فهمید که راز پیروزی ملت ایران چیست؛ لذا درصدد برآمد تا سیاسیون و سردمداران دولتی را از روحانیت و دین جدا کند. از سی تیر 1331 که مرحوم آیةالله کاشانی توانست ملت ایران را آن‌طور به میدان بیاورد، تا 28 مرداد 1332 که عوامل امریکا در تهران توانستند مصدق را سرنگون کنند و مردم هیچ عکس العملی از خود نشان ندادند، یک سال و یک ماه بیشتر طول نکشید. تا این‌که مرحوم آیة‌‌الله کاشانی چند روز قبل از ماجرای 28 مرداد به مصدق نامه نوشت   می‌ترسم با این وضعی که دارید، علیه شما کودتا کنند و مشکلی به وجود آورند. دکتر مصدق گفت: من مستظهر به پشتیبانی مردم ایران هستم! اما اشتباه او غفلت از این مسئله بود که آنچه ملت ایران را وادار می‌کرد که صحنه‌ها را پر کند روحانیت و آیت الله کاشانی بود. لذا به این شکل مصدق را سرنگون کردند دیکتاتوری محمدرضاشاهی به وجود آمد هرچه دشمن می خواست، همان شد؛ به خاطر جدا شدن از روحانیت و دین.

این تجربه های تاریخی مثل آنچه در مشروطه و نهضت ملی شدن نفت اتفاق افتاد درس تلخی  است برای همه ما که بدانیم پشتیبانی از روحانیت و ولایت فقیه رمز همه پیروزی هاست. به همین خاطر حضرت امام راحل فرمودند:« ما بیزار هستیم از استقلال منهای اسلام، ما بیزار هستیم از اینکه بگویند اسلام منهای روحانیت. اسلام منهای روحانیت خیانت است. می‏خواهند اسلام را ببرند، اول روحانیت را می‏برند؛ اول می‏گویند اسلام را می‏خواهیم، روحانیت را نمی‏خواهیم! روحانیت استثنا بشود، اسلام در کار نیست. اسلام با کوشش روحانیت به اینجا رسیده است.»

*البته باید متوجه باشیم افرادی همچنان این تز اسلام منهای روحانیت را دنبال می کنند به شکل های مختلف روحانیت را تضعیف و تخریب می کنند به جایگاه ائمه جمعه حمله می کنند مغرضانه اتهام می زنند که در فلان دولت پول های بی حد و حساب می گرفتند امامان جمعه، از اول تاسیس نهاد مقدس نماز جمعه تاکنون مستقلند و به هیچ دولتی وابسته نبودند و دارای استقلال فکری هستند و هدفشان صرفا اجرای دستورات الهی و منویات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده و خواهد بود»

امامان جمعه حقوق یا ردیف اعتباری خاصی ندارند، ‌ماهانه مبلغ جزئی از مقام معظم رهبری شهریه به عنوان تبرک دریافت می‌کنند  آنچه که افتخار ائمه جمعه است و آنها را وادار به انجام وظیفه می کند سربازی ولایت است که در این راه آماده ایم همه چیزمان خانواده آبرو جان و مالمان را فدا کنیم.

 امام جمعه خود و شأن نماز جمعه را بالاتر از این می داند که وارد تنش ها و اختلافات  و دعواهای شخصی شود.

نماز جمعه به تعبیر مقام معظم رهبری قرارگاه ایمان تقوا و بصیرت است.آیا مسئولان را به هوشیاری در برابر دشمنان توصیه کردن ، تقوا و بصیرت نیست؟ آیا اگر امام جمعه خطرات و دام های دشمن را متذکر شود ، ترویج دین و ارزش های دینی و بصیرت افزائی نیست؟

آیا امام جمعه مطالبات مولا و مقتدای خودش را در تریبون نماز جمعه می گوید و گفتمان ولایت را تبیین می کند غیر از ترویج دین و ارزش های دینی و بصیرت افزایی است؟

*یکی از رسالت های امامان جمعه هشدار دادن و تذکر است ، تذکر یکی ازابزار غفلت زدایی است که قرآن کریم می فرمایند: «وذکر فان الذکری تنفع المومنین»

 *سیاست ائمه جمعه در نهاد مقدس نماز جمعه نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه است.به موقع و در موارد لازم نقد می‌کنند و در شرایط مناسب از خدمتگذاران مخلص دفاع و حمایت می نمایند.

دوم فروردین سالروز هجوم وحشیانه نیروهای سفاک ستمشاهی به مدرسه فیضیه

دوم فروردین ماه یادآور واقعه تلخ اما در تاریخ انقلاب است سالروز هجوم وحشیانه نیروهای سفاک رژیم ستمشاهی به مدرسه فیضیه قم در سال ۴۲ که مصادف با سالروز شهادت امام صادق(ع) بود. مجلس سوگواری از طرف مراجع عظام در مدرسه‏ی فیضیه‏ی قم برگزار شده بود که  در این مراسم عده‏ی زیادی از مزدوران رژیم پهلوی با لباس مبدل ضمن برهم زدن سخنرانی، به ضرب و شتم طلاب پرداختند. در این حمله‏ی وحشیانه، ساحت مقدس قرآن کریم، اهانت شد طلبه‏ها را از طبقات فوقانی و پشت‏بامِ مدرسه، به حیات مدرسه پرتاب کردند که تعداد زیادی شهید و مجروح شدند.

این واقعه، به شدت از جانب امام خمینی(ره) محکوم شد و سخنرانی شدیدی علیه رژیم شاه ایراد فرمودند. رژیم با این عمل می‏خواست هم زَهره‏چشمی از روحانیت بگیرد و هم حوزه را در مقابل مردم قرار دهد. اما افشاگری‏های حضرت امام و وقایع پس از آن، رژیم پهلوی را رسوا ساخت.

 

ارتباط با امام جمعه