جمعه 1395/11/1 - 20 : 13
مشخصات امام جمعه
خلیل ربیعی نیاری
خلیل ربیعی نیاری
هيدج
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/10/24
جناب هاشمی رفیق دیرین، همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، همرزم و همکار نزدیک سالهای متمادی مبارزات، خصوصاً در عهد جمهوری اسلامی بودند."

بسمه تعالی

خطبه اول

خودم و شما را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم یعنی انجام واجبات و ترک گناهان و معصیت ها. تنها راه نجات بخش راه تقواست. تنها توشه ی سفر آخرت که سفری طولانی و دور است تقواست. همه ی ما آرزو داریم همنشینی داشته باشیم که انسان با صفا و قلبی پاک و با معنويت  داشته باشد، دورو نباشد و با خدا باشد، اگر چنین دوستی می خواهیم تنها باید به دنبال یک انسان با تقوا بگردیم. به این خاطر که این صفا و پاکی قلب و صداقت، به خاطر باتقوا بودن است. متاسفانه همه ی ما به نوعی بیمار روحی هستیم و نسخه ی شفا بخش این بیماری که توسط خداوند به ما داده شده است همان تقواست. یعنی آن دسته پرهیزهایی که تحت عنوان گناهان و سفارش هایی که در نسخه به نام واجبات کرده است، اینها نسخه ی شفابخش امراض روحی است و حتی به تعبیر امیرالمؤمنين در نهج البلاغه میفرماید: با آن نسخه شما به امراض روحی و جسمی خود را مداوا نمايد هر اندازه ما با این نسخه به تقوا عامل باشیم به همان اندازه این امراض و بیماری ها در وجود ما کاهش می یابد. خدایی ناکرده اگر این امراض استمرار پیدا کنند سرانجام آنها مرگ روحی و قلبی است. امید که خداوند متعال در این راستا دستان ما را بگیرد.

در ادامه به بررسی چندین نکته که جزو معضلات امروزه زندگی اجتماعی ما هستند می پردازیم. اولین مطلب در خصوص اسراف است. پرهیز ازا سراف که نوعی وظیفه است به نوعی مبارزه با استعمار و استثمار می باشد. مصرف زدگی و اسراف و تبذیر از جمله راه هایی است که استعمار برای نفوذ و سلطه بر یک ملت استفاده می کند، خصوصاً درکشورهای ضعیف بعضی از کالاهایی که مصرف آنها هیچ ارتباطی به ما ندارد مانند برخی  غذاها و داروهایی که جزو تصارف ما نیستند، برخی البسه و پوشاک که در شان ما نیستند، تولیداتی که مواد اولیه ی آنها تنها در دست خودشان است، این گونه کالاها برای ما ارسال میشوند و از این طریق هدف تسلط  اقتصادي بر ملت ها را دارد. بنابراین یکی از مزایای پرهیز از اسراف مبارزه با استعمار و استکبار است. پرهیز از اسراف احترام و تعظیم و بزرگداشت نعمت های الهی است. وقتی که انسان به نعمت های الهی حرمتی قائل نشد باعث زوال این نعمت ها میشوند. در روایات ما بویژه در خصوص آذوقه و مهم تر از همه نان و آب به اندازه ی زیادی توجه شده است. علت آن نیز این است که انسان در طول روز چندين بار با آذوقه و آب سرکار دارد. در معارف الهي روی یک دانه گندم، برنج، یک حبه انگور و.. حساسیت وجود دارد. آیا توجه به این ها به معنی حریص بودن و طمعکار بودن است. نخیر این به معنای حفظ حرمت نعمت های الهی است. امام (ع) می فرماید اگر از یک رودخانه عظیم یک لیوان آب برداریم و ته مانده اش به بیرون بریزیم این اسراف نعمت الهی است، نمیتوان گفت چون چیزی زیاد است در مصرف آن اسراف می کنم. اما صادق (ع) می فرماید : هر کسی یک تکه نان یا خرما را از روی زمین بردارد و بخورد قبل از اینکه آن غذا هضم شود خداوند گناهان او را می بخشد. به یاد داریم که بزرگترهاي ما به چه اندازه برای آب و نان حرمت قائل بودند. آیا ما نیز کودکانمان را به این شیوه تربیت میکنیم؟ روایت است پیامبر اکرم (ص) در حال ورود به منزل تکه نانی را روی زمین مشاهده کردند که نزدیک بود پا روی آن بگذارند اما سریع آن تکه نان را از زمین برداشت و تناول کردند و فرمودند هر کس به نعمت های خداوند تعظیم و تکریم کند باعث ماندگاری نعمت میشود و اگر به نعمتی تعظیم نشود آن نعمت از میان آن ملت خواهد رفت و مشخص نیست که دوباره بازگردد یا خیر.

مطبي دوم ربا است.  ربا به معنای اعلان جنگ با خداوند است  (به تعبیر قرآن). حضرت امام (ره) میفرماید اگر ربا افزایش یابد مفت خوری و بیکاری افزایش می یابد و در جامعه ظلم ترویج یابد و اختلاف طبقاتی. ربا از لحاظ لغوی یعنی فزونی و افزایش اما در شریعت اسلام به این معناست که اگر کسی پولی به دیگری قرض دهد بیشتر از مقدار قرض داده شده از وی طلب کندقرض ربوي نامند یا در معامله جنسي را داده ودر مقابل بیشتر از همان جنس طلب کند.كه معامله ربوي گويند پس ربا هم در مورد پول هم در موردجنسو کالا صادق است. امام صادق (ع) می فرماید: وقتی خداوند متعال میخواهد ملتی را هلاک کند در ميان آنها ربا خودش را نمایان می کند. وقتی در مقابل ربا در جامعه بي تفاوت هستيم این به معنای ظهورتدريجي ربا است. حضرت علی (ع) می فرماید: پیامبر اکرم (ص) در ربا چند نفر را لعنت میکند،اولي: کسی که ربا خواری میکند،دومي: کسی که ربا مي خوراند وكارش را توجيح مي كندكه من در بن بست هستم و چاره ای جز ربا ندارم کسانی که با ربا زندگی خود را اداره می کنند. همانطوري كه با شراب خوردن بيماري شفا نمي گيرد البته شايد بطدر موقت درد راتسكين دهد ولي در گناه شفا ونجاتي نيست شفا ونجات در اطاعت امر الهي است این زندگی برای او بدبختی و زندگی در جهنم است بنابراین هم ربا خوار و هم ربا گیرنده مورد لعنت است. کسی که در مقابل دیدن ربا در معامله سکوت می کند نیز مقصر است . مثلاً یک کیلو قند میدهد و در مقابل 2 کیلو شکر می گیرد. من و شما که این معامله را می بینیم وسکوت می کنیم نیز مورد لعنت هستیم.سومي: کسانی که شاهد ربا هستند چهارمي:كسانيكه ربا را مي نويسند وامضاء می کنند همه و همه مورد لعن و نفرین الهی هستند. امید که چنین مسائلی از زندگی های همه ی ما به دور باشند.

اما نکته ی آخر در خصوص ازدواج، امام صادق (ع) میفرمایند: کسی که موجب ازدواج مجردي شود و شرایط ازدواج او را فراهم آورد آن شخص جزو آن افرادی هست که در روز قیامت مورد عنایت و توجه خداوند قرار می گیرد. در لحظه ای که هیچ کسی به فریاد او نمی رسد آنجا خداوند او را مورد لطف قرار می گیرد. تمامی پدر و مادرهایی که در  زمینه ازدواج به فرزندان خود سخت نمی گیرند، متوجه هستند که ازدواج تجارت و خرید و فروش نیست. متوجه هستند که فرزندانشان از حضرت فاطمه(س) و علی(ع) که بالاتر نیستند ازدواج شان ساده بودولي بي تكلف  زمانی ما میتوانیم شفاعت حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) را جلب کنیم که همانند آنها رفتار و زندگی کنیم. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: اگر واقعا نگران روزی و اخلاق جوانان هستید ومي خواهيد جوانانتان جوانمرد و اهل مروت باشند آنها را تزویج کنید و راه ازدواج را برای آنها هموار کنید. نگویید هنوز شغل و خانه ندارد. مگر من و شما شغل و خانه داشتیم. چرا به وعده ی الهی اعتقاد نداریم. سنی برای ازدواج تعیین نمی کنیم اما وقتی جوانی احساس میکند که نیاز به ازدواج دارد واجب است که ازدواج کند. از اخلاق دختر یا پسر  مان ترس داریم حضرت میفرماید او را مزدوج کنید تا خدا موجب بهبود اخلاق آنها شود. چرا اجازه میدهیم سن ازدواج بالا برود، ازدواج مکتب انسان ساز است. نباید ازدواج را سنگین بگیریم.

 درباره ی شب عروسی  اجازه ی ورود ورود به گناه را درمجلس ندهيم. اما نمیداند که این گناه همانند سمی است که در آینده دودش به چشمان همان عروس و داماد می شود.

شرایط ازدواج مجرد ها را فراهم کنید که خداوند اخلاق آنها را نیکو میکند. اگر نگران روزی آنها هستید، نگران نباشید خداوند متعال خودش روزی رسان است و به فرزندان شما روزی می دهد. هر کس از ترس اینکه اگر ازدواج کنم فقیر میشوم و نمیتوانم روزی خود را تأمین کنم همانند این است که آیه های قرآن را نادیده گرفته و باور ندارد. خداوند از فضل خودش شما را بی نیاز می کند اگر به آیه های او ایمان داشته باشیم. می فرماید بعد از ازدواج مروت و جوانمردی آنها افزایش می یابد. بنابراین خواهش می کنم از بزرگتر و والدين که راه ازدواج جوانان را تسهيل نمايند. امروزه شرایط سخت تر شده است و شیاطین از همه سو به جوانان حمله کرده اند تا عفاف و حياء بگیرند. وظیفه ی ما و شماست که به آنها کمک کنيم. و جوانان ما نیز با هوشیار باشند که با رعایت تقوا نظر عنایت و لطف خداوند متعال را به سمت خود جلب کنند.

خطبه ی دوم:

خودم و شما را به رعایت نسخه ی الهی ، نسخه ی تقوای الهی. تقوا یعنی پرهیز از گناهان و انجام واجبات.

از جمله مناسبات پیش رو در هفته ی آتی، سالگشت فراهم شدن مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی است. ان شاألله به زودی وارد بهمن ماه و دهه فجر خواهیم شد. 26 دی ماه 57 سالگرد فرار شاه از کشور است. شهادت فدائیان اسلام، جوانان عزیز این ملت که توسط ساواک دستگیر و بی گناه به شهادت رسیدند از جمله شهید سید بزرگوارحجه الاسلام والمسلمين نواب صفوی است. از جمله دیگر مناسبت ها نیز روز غره می باشد.

حادثه مهم وتلخ ، رحلت آیت ا.. هاشمی رفسنجانی است که به مقام معظم رهبری و امت اسلامی تسلیت عرض مي كنيم. حضرت آقا در پیام های خود مطالب ارزشمندی را بیان داشتند، " جناب هاشمی رفیق دیرین، همسنگر و  همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، همرزم و همکار نزدیک سالهای متمادی مبارزات، خصوصاً در عهد جمهوری اسلامی بودند." نزدیک به 60 سال رفاقت با حضرت آقا داشتند. کسی که سالهای زیادی از عمر خود را برای انقلاب گذاشتند و سرانجام رحلت کردند. و اکنون تمام آن زحمات و تلاش ها در معرض محاسبه ی الهی است و این سرانجام همه ی ما مسئولین نظام است که سرانجام باید در محضر الهی حاضر شویم. به هر صورت، مرگ برای همه ی ما وجود خواهد داشت، باید دید که ما چه چیزی برای توشه ی آخرت آماده کرده ایم. آیا دل بستگی ها را قطع کرده ایم و توبه کرده ایم و آماده ی رفتن هستیم. مقام معظم رهبری در خصوص آیت ا.. هاشمی نهایت ارادت و تقدیر و سپاسگزاری را انجام دادند و در مراسم ایشان شرکت کردند. عزیزی که زحمات بسیار زیادی را برای انقلاب متحمل شدند و امید که خداوند متعال این عزیز را مورد رحمت و غفران خود قرار دهد.

آخرین نکته ی قابل اشاره، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم می باشد. حضرت آقا فرمودند: وظیفه ی مردم و مسئولین این است که آن عواملی که باعث اقتدار ملت میشوند را تقویت کنیم. وظیفه ی ما شناخت دشمن است. در حال حاضر دشمن مشخصاً آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و برخی زورگویان که پشت آنها ایستاده اند اما آنقدر حقیر هستند که نیازی به آوردن نام آنها نیست. این دشمنان وقتی از ما دست بر میدارند که از ما ناامید شوند. آنها تا زمانی که از ما نرمش ببینند و عدم اقتدار ببینند امیدوارتر شده و از ما دست برنمی دارند. پس نباید در مقابل دشمن عقب نشینی کنیم و به آنهاامید ببندیم و اگر چنین کنیم دشمن را به خود امیدوار کرده و باعث ادامه ی دشمنی خواهیم شد. در بحث برجام خیانت آمریکا و همراهانش را  مشاهده کردیم . ما انتظار نداریم مسئولان خیانت آنها را توجیه کنند. وقتی مسئولین دولت فعلی آمریکا به ترامپ توصیه می کنند که تا می توانید ایران را تحت فشار قرار دهید. فرمودند تنها راه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی است نه امید به برجام. اقتصاد مقاومتی در یک جمله، یعنی امید نداشتن به واردات و قاچاق کالاهای خارجی هست. و میدان دادن به مردم و پتانسیل های داخلی است. اگر در عرصه ی تولید به مردم اعتماد شود و حمایت از تولید داخلی بشود به راحتی میتوان مشکلات اقتصادی را حل کرد. اقتصاد مقاومتی با درس و کلاس و کنفرانس قابل اجرا نیست باید در عمل اقتصاد مقاومتی انجام شود. نباید محصولات کشاورزان در دستانشان بماند. چه کسی باید به اینها کمک کند؟ در صنعت کفش شهر ما جزو قطب های کشور هست. حال ببینیم چقدر به مشکلات این صنف توجه شده است. اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به همین تولید کنندگان و ازدست همین ها گرفتن.بحث  شهرک دامی که نزدیک به 3 سال است که پیگیر آن هستیم هنوز به مرحله ی اجرا نرسیده است. کارگاه ها و کارخانه های زیادی هستند که میلیاردها تومان هزینه ی آنها شده است اما به آنها توجهی نمی شود و تعطیل هستند. در فردای قیامت باید مسئولین پاسخگو باشند که در طول این دوران مسئولیت چرا ازین امکانات استفاده ای نشد. پس باید این موارد توجه بیش از پیش مسئولین قرار بگیرد.

مسئله ی دیگر، وجود برخی مشکلات بین سران قوا می باشد که این اختلافات به صحنه های رسانه ای کشیده میشود. ما همه خوب میدانیم که حتی یک اختلاف ساده که در خانواده ای وجود دارد باید در داخل خانواده حل شود و به بيرون از منزل درج نشود . حال چرا باید مشکلی در این سطح را رسانه ای کنیم و باعث نا امیدی و بی اعتمادی مردم شویم؟ چه نیازی به مطرح کردن آن است . اگر کارهای مان برای خداوند هست چرا باید این مشکلات را به رسانه ها بکشیم. نتیجه ابراز این مشکلات شادی و طمع دشمنان خواهد بود.

ارتباط با امام جمعه